USA (New York)

WERELDSTAD

New York was fantastisch !!!  Ons tripje (mama & ik) was kort maar krachtig!!!

Zaterdagmorgen 24 September (11u) zijn we vertrokken met Delta Airlines naar de luchthaven van JFK.  Na een 8u vliegen kwamen we daar dan aan (valt goed mee: 2x eten, 2x film, tax free, dutje, ...)  Ook Customs verliep vrij vlot.  Vingerafdruk en oogscan worden genomen, stempeltje in het paspoort en de bagage lag al te wachten op de band.  Bij het naar buiten gaan, vroegen we om een shuttle en we moesten even wachten bij een ander koppel dames.  Toen we met 6 waren bracht een chauffeur ons tot bij onze shuttle : een limousine !!!

De eerste dag hebben we toen eigenlijk niets meer gedaan.  Het was daar middag toen we aankwamen op de luchthaven maar tegen de tijd dat je in Manhattan bent en in het hotel duurt wel even!  Plus rekening houdende met het uurverschil (het is daar 6u vroeger) waren we echt moe.  We zijn toen nog even naar de NY Plubic Library geweest (heel mooi; zie film The Day After Tomorrow) en gaan wandelen over Fifth Avenue.

's Morgens waren we beiden al wakker om 5u !!!  We hebben ons toen rustig klaargemaakt en zijn gaan ontbijten in een zijstraatje van het hotel.  Heel grappig was dat er zeker 10 NYPD's (Politie) in de coffeeshop stonden om allemaal iets mee te nemen voor hun shift begon!  Je kan er 's morgens trouwens kiezen uit zoveel verschillende dingen : pancakes, broodjes, spek met eieren, muffins, donuts, havermoutse pap, gebakken patatjes, kip, worst, enz

We hadden gepland om zondagmorgen eens een gospel service bij te wonen in Harlem.  Harlem is een wijk boven Central Park die uit enkel zwarten bestaat en eigenlijk niet geschikt is voor toeristen.  Toch stond er bij de Abyssinnian Baptist Church een lange rij blanken.  Sommigen worden toegelaten maar dit aantal is beperkt (er is een service om 9u & om 11u).  We zijn toen vertrokken omdat we die middag nog naar de Yankees gingen.

Het Yankee Stadion ligt in de Bronx; een wijk waar je als toerist niet kan komen omwille van de criminaliteit.  Het stadion ligt echter vlak naast het station van de trein en van het moment je op de trein zit, zie je verschillende blauwe petjes!  De wedstrijd was wel eens iets uniek om bij te wonen!!!  De wedstrijd was vrij laat gedaan en dus zijn we maar wat gaan winkelen op Fifth Avenue ...

Maandag hadden we besloten om Lower Manhattan te bezoeken.  Voor het vervoer namen we gewoon de bus.  Hier zagen we verschillende hoogtepunten : City Hall, US Custom House, Wall Street met de Stock Exchange, Ground Zero, Cunard House, Woolworth Building, Battery Park, Winter Garden Palace, ...  Vanuit Castle Clinton kan je de ferry nemen naar Liberty Island & Ellis Island.  Zeker de moeite waard om eens te doen!!!  Je komt voorbij Statue of Liberty met de ferry waardoor je prachtige foto's kan maken.  Afstappen hoeft niet echt want buiten de achterkant van het Vrijheidsbeeld kan je hier weinig zien.  Afstappen op Ellis Island waar alle immigranten aankwamen voor ze door mochten naar NY, is wel eens leuk.  Hier kan je ook zien of tussen de 13 miljoen mensen die hier passeerden, iemand is met dezelfde achternaam ...

Dinsdagmorgen (zoals anders vroeg wakker) zijn we eerst naar de Empire State Building gegaan.  In de namiddag op vorige dagen was er een file soms tot 90 minuten maar omdat we zo vroeg gingen, konden we direct naar boven.  Je neemt eerst de lift naar de 80e verdieping !!! en dan neem je een andere lift naar de 86e verdieping !!!  De lift schommelt een beetje omwille van de wind in de schacht maar je bent zo boven.  Op het Observatory Deck (buiten) kan je magnifieke foto's nemen !!!  Heel New York ligt dan aan je voeten ...

Hierna zijn we naar Central Park gegaan.  Dit is immens groot en zo mooi!  Omdat we de highlights hier toch eens wilden zien, hebben we een soort riksja (fietstaxi) genomen.  Indrukwekkend was toch wel Strawberry Fields, een gedenkteken van Yoko Ono met 'Imagine' als inscriptie.  We gingen normaal gezien naar het Metropolitan Museum gaan maar omdat het zo'n mooi weer was (26° C) zijn we naar de Great Lawn gegaan (het grootste grasveld in het park).  Mensen komen hier wat baseballen, picknicken, kinderen spelen, ...  Allemaal heel rustig en een prachtig zicht op Manhattan !!!  Onderweg terug naar het hotel zijn we dan maar weer wat gaan winkelen ...

Woensdag was onze vertrekdag.  Om 19u45 vlogen we al terug naar Brussel !!!  We hebben toen nog de bus genomen naar Soho & Greenwich Village.  Heel blij dat we dat nog gedaan hebben want dit is echt een ander New York.  Allemaal laagbouw en hier zie je ook dat de mensen er wonen.  Hier kan je een paar dingen bezoeken die niet echt highlights zijn maar toch wel leuk om zien : Washington Square, Luke's Place (met het huis van The Huxtables), Greene Street (typische smeetijzeren gebouwen), Singer Building, ...  Hier zijn ook echt veel restaurantjes.  Rond de middag zijn we dan nog naar Macy's gegaan (MEGA Store !!!) en hebben we nog vanalles gekocht.

Einde van dit ongelofelijke avontuur !!!

Tina

Hieronder volgen nog een paar tips voor wie New York zeker eens wil bezoeken :

* Vertrek op tijd naar de luchthaven.  Voor alle reizen naar de USA zijn er extra controles voor de gates waarbij het kan zijn dat u gefouilleerd wordt.  Reken minstens 2u !!!
* Vervoer van de luchthaven naar Manhattan per shuttle kost ongeveer tussen de $20 en $25.  Men moet er wel rekening mee houden dat er overal en altijd taxen en service fees worden aangerekend!
* Probeer de 1e dag zo lang mogelijk wakker te blijven!  (Wij hebben het kunnen uithouden tot 20u ...)
* Als u met de bus wil reizen, moet u eerst een ticketje kopen in een metrostation.  U kan op de bus niet betalen met cash geld.  Tip : Koop ineens een 5-ritten kaart zodat u niet elke keer een metrostation moet zoeken.  ($2 per rit)
* Bezoek de Empire State Building in de ochtend.  Zo is er nog geen file, weinig volk op het Observatory Deck en valt het licht heel mooi op de gebouwen.  Een ticketje kostte ons $14 per persoon.
* Het verkeer is heel praktisch geregeld in Manhattan.  Alle straten zijn enkel richting.  Doe geen moeite om te wachten aan een rood licht.  Of het nu wit (in plaats van groen bij ons) of rood is, je kijkt in de richting vanwaar het verkeer komt en als er niets komt, steek je gewoon over.
* Ga bij Macy's eerst naar Customers Service.  U kan hier een kortingkaart krijgen van 11% (behalve parfum en cosmetica, dacht ik).  Het is een beetje moeilijk om te zoeken maar het is gelegen op de 1,5 verdieping.  Zeker doen !!!
* Regel de transfer naar de luchthaven minstens 24u op voorhand en zie dat u ongeveer 4u op voorhand wordt opgehaald.  Omwille van het spitsuur (waarbij iedereen terug naar Queens of Brooklynn wil) kwamen wij pas 1u45 voor onze vlucht aan op de luchthaven.  De file om in te checken stond tot buiten het luchthavengebouw aan te schuiven !!!
* De terugvlucht bedraagt maar 6u30.  Om jetlag een beetje te vermijden, probeer zoveel mogelijk te slapen op het vliegtuig.  U komt hier aan rond de ochtend en als u dan gaat slapen, ligt u 's nachts wakker.

Notice: Use of undefined constant unsub - assumed 'unsub' in /home/brasschaat/domains/brasschaattravel.be/public_html/index.php on line 209