OMAN

Oman “ De Verborgen Schat”

Mensen reizen gemakkelijk naar bestemmingen waar ze van gehoord hebben en waar veel mensen naartoe trekken. Wij doen het liever anders en kozen voor een mooi uitgestippeld programma met veel diversiteit !   Deze reis was prachtig.  Zelf had ik maar één keer van het land gehoord en wist ik dus niet dat het zoveel te bieden had.

Via Dubai geraakte we na 6 uur in Muscat. Helemaal geen vermoeiende trip en dus uitstekend voor vakanties van een week of 10 dagen (Krokus of Pasen). Na 2u en half rijden kwamen we aan in ons eerste hotel. Alila Jabal Akhdar. Dit uitzonderlijk hotel is gesitueerd in de eerste troef van Oman, ‘The mountains’. Je weet niet waar kijken, zo mooi de zichten zijn! Adembenemend… De keuken is super, prachtige interieurs en vriendelijk personeel Maar wat je daar het meeste opvalt is de “stilte”. De infinity pool is perfect voor af te koelen na een stevige wandeling door de bergen.  Ben je eerder een durver, dan is de Via Ferrata de beste uitdaging, hangen aan kabels op 300 meter hoogte en met een prachtig uitzicht is spannender dan je denkt. Vanuit Alila is er de mogelijkheid om Nizwa te bezoeken, een stadje aan de voet van de bergen waar we een souq hebben bezocht. In Bahal bezochten we het prachtige Jabreen kasteel.

Van de bergen trokken we naar andere bergen.. van iets kleiner formaat en gemaakt van puur zand. De woestijn. Na een supersnelle en zalige rit door en tussen de duinen kwamen we aan in ons tweede hotel, Desert Nights Camp. Bij aankomst werden we direct uitgenodigd om de zonsondergang te gaan bekijken vanop de duinen. Kijkend op het tentenkamp en verder niets anders dan zandduinen. De kleurschakeringen van het zand en de vormen van de duinen zijn uniek mooi ! Een prachtig moment om ook mooie foto’s te maken. ’s Avonds werd er een lekkere BBQ  georganiseerd en konden we ook proeven van het Omaans eten. De volgende ochtend begon met een ritje op de dromedaris, of zoals wij ze liever vergeleken met de hondjes van de woestijn vanwege hun schattige uitstraling. Maar dit was slechts een opwarmer! Na het ontbijt waren we klaar voor met de quads door te woestijn te racen, zalig!

Onderweg naar ons derde hotel hebben we kunnen opfrissen in één van de meest natuurlijke zwembaden. Wadi Bahni Khalid, blauwe waters die vloeien tussen prachtige witte rotsen. Hoewel het land nog niet super bekend is bij de toeristen was dit toch de samenkomst van verschillende nationaliteiten.

De laatste troef is Muscat, wat een hoofdstad. Wegen zijn hier uitzonderlijk proper, gebouwen lijken als nieuw, gras zo groen alsof het daar elke dag regent (en geloof mij dit is niet het geval). De Sultan zorgt enorm goed voor zijn land, dit is meer dan ooit te zien en de Omani zijn er meer dan trots op! In Muscat verbleven we in The Chedi . Het hotel lijkt heel groot, maar deze schijn wordt gebroken door de vele waterpartijen en prachtige palmbomen die het hotel een heel ander uitzicht geven. Door de wit en zwarte tinten straalt het hotel rust uit. Wilt u ook hier tot rust komen is dat mogelijk aan de twee ‘adults-only’ zwembaden, waarvan één 103 meter lang is waardoor deze de titel krijgt als langste zwembad van het Midden-Oosten. Maar voor ieders wat, zo is er natuurlijk ook een zwembad waar ouders met jongere kinderen kunnen gaan zwemmen. In Muscat kan men veel bezoeken, wegens tijdsgebrek hebben wij slechts The Grand Mosque gedaan en de Souq. Verder is er nog the Opera House (prachtig en zeker een must) , de oude stad en men kan zelf duiken in een Unesco Nationaal park; The Daymaniyat Islands.

(TIP: de moskee mag je enkel binnen met lange mouwen, een doek op het hoofd en een broek of rok die de enkels bedekken. Wil je liever zoals een typische moslima binnengaan dan is het mogelijk om een kleed te huren aan de ingang.)

We hebben genoten van een heel mooi land, lieve mensen , lekker eten !  Een absolute aanrader. Oman heeft uiteraard meer te bieden, maar hiervoor kan U bij ons terecht !